תסיסה בצמרת צה"ל.

 ב 72 שעות האחרונות מאז יום שישי ה 06.09.2024  מתפרסמים דברים בעיתונות המקומית והבינלאומית שמצביעים על עומק התסיסה הקיימת בצמרת צה"ל. תרשו לי להגיד כמה דברים בנושא:

מדצמבר 22 הצבא נמצא תחת השפעת הטרללת החברתית וכיוון שכל קציני הצבא בסדיר קבע ומילואים הם קודם כל אזרחים קשה עד בלתי אפשרי לצפות שהתנהלותם של אנשי הצבא תהיה מנותקת מהמתרחש מחוץ לצבא. מי שמצפה שקצינים שיש להם מעגלים חברתיים וקרובי משפחה בעלי דעות ימשיכו למלא פקודות במנותק מהלחצים המופעלים עליהם הוא פשוט לא ראלי.

אפשר לראות את זה ברשתות החברתיות בפוסטים שהעלו נשותיהם של בעלי תפקידים שלא יכולים לכתוב בשמם ולכן שלחו את נשותיהם להתבטא במקומם: האלוף במיל' נ' והתא"לים במיל' ל' ו ע' הם שלושה שאני זוכר. היו עוד.

המקומות העיקריים בהם הורגש הלחץ שנבנה מהקמפיין היו חה"א ומערכי המודיעין השונים. בצבא היבשה הקמפיין הורגש הרבה פחות. ב 36 שנה האחרונות מתנהל תהליך חברתי מרתק במדינת ישראל, תהליך שהביא את אנשי הציונות הדתית לקחת חלק גדול הרבה יותר מחלקם היחסי באוכלוסיה בשרות צבאי משמעותי וכתוצאה צבא היבשה הפך לימני, פריפריאלי ודתי. אפשר לראות את התהליך בכל מסדר סיום בבה"ד 1, ולצערינו גם ברשימת הנופלים בחרבות ברזל. התהליך הזה הוא מה שמציל את מדינת ישראל.

הארועים רבים, הזיכרון הציבורי קצר והעיתונאים ברובם חסרי מושג ועוסקים ברכלנות. הקמפיין שנוהל מדצמבר 22 עד יולי 23 עסק בשאלה מרכזית אחת, שאלת הכפיפות: האם הצבא כפוף לממשלה או לרשויות החוק, הקמפיין הזה היה הכנה למלחמת אזרחים ואסור להקל בזה ראש.

אלופי החונטה התקציבית והקשרים הכלכלים נכנסו ויצאו מאולפני הטלוויזיה ובפיהם הבשורה: הצבא כפוף לחוק ולא לממשלת ישראל הנבחרת ולכן על ראשיו לציית לחוק ולא לממשלה. לקמפין הזה היו תוצאות הרות אסון.

למי שתוהה חוק יסוד הצבא סעיף 2(א) קובע מפורשת שהצבא כפוף לדרג המדיני.

שער ראשון: אל"מ במיל' דרור בן דוד.

ב 8 לספטמבר 2023 כותב אל"מ במיל' בן דויד בעמוד הפייסבוק שלו שהטרללת החברתית במדינת ישראל תפגע במערכת הקשרים הסימביוטית הקיימת בין הדרג הצבאי לדרג המדיני ואנשי הדרג הצבאי יפסיקו לעדכן את אנשי הדרג המדיני כמתחייב ע"פ חוק. 

דרור בניגוד לדבריהם של כל מיני ליצנים (וליצניות) ברשת איננו בוגד ולא היה חלק משום מזימה אפלה. דרור שהיה מפקדה הראשון של טייסת 69 בעידן הרעם מכיר את רוב ההנהלה החיל אווירית ומשמש חצי כותל אליו עולים המון אנשים לרגל. אם אני צריך להמר דרור שמע את הדברים מממלאי תפקידים שונים בחיל האוויר לפני שהוא כותב את אותו הפוסט. את דרור קוראים המון אנשים כולל בעלי תפקידים שונים מחוץ לחיל האוויר וזאת הייתה דרכו להתריע מפני מצב זוועתי שנודע לו שהוא מצב קיים.

30 יום לאחר שדרור כותב את דבריו ברשת, יבחינו אנשי אמ"ן בשורה של סממנים מעידים למלחמה. בשורה של שיחות שינהל הרמטכ"ל באותו לילה לא ישותף נציג חה"א (שאחראי על מענה מיידי) וגרוע מזה לא שותפו שר הביטחון ראש הממשלה והמזכירים הצבאיים שלהם. הערכתו של אל"מ במיל' בן דוד התגשמה והתוצאה הייתה נוראית.  במתקפת החמאס בשבעה באוקטובר נרצחו כ 1200 ישראלים בני גילאים שונים מרקעים שונים וכ250 איש נחטפו לעזה. 

מה שהביא למתקפת החמאס הם שני דברים: הראשון הסרבנות הפוליטית שפגעה בהרתעה הישראלית ותרמה במישרין לתחושת המסוגלת של החמאס והשני הלך הרוח  המטכ"לי שהתקבע כתוצאה מהקמפיין האדיר שנוהל על חוסר הלגיטימיות של הממשלה. מי שניהלו את הקמפיין הזה: אהוד ברק דני חלוץ פורום 555 ואחים לנשק צרכים מאוד להתבייש. במדינה מסודרת הם היו עומדים למשפט. לצערי אנחנו לא מדינה מסודרת.

שער שני: האלוף אליעזר טולדנו. 
טולדנו משרת כאלוף מעגל שלישי ואסטרטגיה אם תרצו מחזיק תיק איראן במטה הכללי. לפני התפקיד הנוכחי היה טולדאנו אלוף פיקוד דרום ולפני כן המזכיר הצבאי של ראש הממשלה נתניהו.

כמו חלק מקציני המטה הכללי טולדאנו די מזועזע שהמידע בדבר הסממנים המקדימים למלחמה לא שותף עם הדרג המדיני הנבחר. טולדנו גם שייך לקבוצה של אנשים שמזועזעת מכך שהפרדיגמות הצה"ליות טרם התחלפו

השינויים המתרחשים באיראן בתחום הגרעין והמשטר ומערכת הבחירות המתנהלת בארה"ב הביאו לכתיבת הערכה מחודשת בנושא האיראני. הערכה סווגה כסודית ביותר עם כל צבעי הקשת הרלוונטים וטולדאנו שנתון תחת הרושם של ארועי השבעה באוקטובר והעובדה שהדרג המדיני מודר מהליך קבלת ההחלטות מחליט על דעת עצמו לכתב את ראש הממשלה על הערכה.

בעשותו כן עובר טולדאנו על הכללים הצה"ליים (ומפעיל מנגנונים פוליטיים לשימור עתידו הצבאי) להערכתי לדעתו של טולדאנו אין לו ברירה אחרת, כיוון שהוא לא בטוח שהערכה החדשה לנוכח השינויים באיראן שלדעתו היא רבת חשיבות תגיע לידי הדרג המדיני....

מהפרסומים בנושא אפשר ללמוד כמה דברים: יש תסיסה אדירה בצמרת צה"ל והדברים מתפרקים להם למרות ניסיונותיו של הקיסר הרצי הלוי להחזיק את כולם קצר.

שער שלישי: הפרסום בבילד
ביום שישי האחרון ה 06.09.2024  פרסם הבילד הגרמני מסמך שהגיע אליו מהמנהרות של סינוואר. ע"פ המסמך סינוואר איננו רוצה בעסקה והמסמך מתאר את האסטרטגיה שנבחרה על ידיו על מנת למסמס זמן. 

המסמך שפורסם בבילד מתאים לדברים שנאמרו ע"י ראש הממשלה נתניהו ולהתנהלות של סינוואר: פניו של סינוואר אינם לעסקה.   אחת הטענות שהושמעה היא שהמסמך שנמצא בפברואר האחרון לא הגיע לידיעת ההנהלה הצבאית או הדרג המדיני. הדברים אושרו על ידי דובר צה"ל דרך ירון אברהם מה שלא בהכרח הופך את הדיווח לנכון.

כיוון שהעיתונאים שתודרכו על ידי קציני הצבא טוענים שהמסמך אמיתי אבל הדרג הצבאי הבכיר והדרג המדיני הבכיר לא נחשפו אליו אני לא הייתי בונה על כך שהמסמך הודלף ע"י מקור מדיני. אני גם לא חושב שהמסמך הודלף על ידי האלוף טולדאנו, אבל אל תוציאו מכלל אפשרות שאחד הקצינים בצמרת שלא מאושר מכך שהפרדיגמות לאורן פועל צה"ל לא השתנו והרמטכ"ל טרם התפטר וצה"ל דוחף להפסקת הלחימה הוא זה שהדליף את המסמך. 

שער רביעי: הפרסום בג'ואיש כרוניכל
ביום חמישי האחרון ה 05.09.2024 פרסם הג'ואיש כרוניכל על מסמך שנמצא במנהרות החאמס על פיו סיוואר תכנן לברוח דרך המנהרות בציר פילדלפי עם חלק מהחטופים ולצאת לאיראן. 

לסינוואר היה מורה מעולה קראו לו אוסאמה בין לאדן, אוסאמה לא המתין בטורה בורה לבוא האמריקאים הוא היה מגמה אחת לפניהם ושיפר את מיקומו לאבוטאבד פקיסטן שם קבע את מקומו מטר מהאקדמייה הצבאית הפקיסטנית. סינוואר להערכתי מזמן לא ברצועה ונוכחות החטופים במנהרות במערב רפיח מעידה על כך. ע"פ מה שהתפרסם בתקשורת כרמל גת ז"ל הועברה לרפיח היא לא שהתה שם מהתחלה, אני מניח שזה גם היה גורלם של אחרים.

בהחלט סביר בעיני שסינוואר ניצל את תוואי המנהור חצה לרפיח המצרית שם זכה לשיתוף פעולה מצד אנשי הצבא המצרי מחד ואנשי שבט טארבין (תמשיכו לסוע לנואבה לפרנס אותם - אידיוטים) ונעלם. סינוואר צריך להישאר חי בכדי להפוך למנהיג הרשות הפלסט' בעתיד הקרוב. 

קציני הצבא שטוענים שאין אפשרות שסינואר חצה כבר את הגבול עם או בלי חטופים למרות שאין חוזי שלו או של משפחתו מתוככי עזה מטעים את הציבור. להערכתי האישית מרבית החטופים יוצאו להורג ולא יגיעו לאיראן למרות שלא הייתי פוסל הגעה של מספר חטופים בעלי ערך גבוה יותר (קצינים וחיילים) לאיראן.

מישהו ראה את בני משפחתו של מוחמד דף?





 



Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ