התרעת ראש השב"כ: מלחמה בפתח.

 ביום שישי ה 30 באוגוסט 2024 פרסם נדב אייל בידיעות  שביולי 23 נתן ראש השב"כ לרה"מ נתניהו התרעה למלחמה.



כמו כל דבר במרשתת התחלקו הדברים בין כן ביבי ללא ביבי והדיון כרגיל הפך לשטוח מלא אמוציות ומאוד מיותר.

תרשו לי להגיד על זה כמה מילים: ראשית העולם הוא מקום מורכב, יכול אדם לצדוק בהערכה שלו בנושא מסויים ויכול באותה מידה לטעות בנושא אחר.

הימים הם ימי המחאה כנגד צעדי החקיקה של הממשלה, ובמסגרת המחאה הזאת (כולם כבר הספיקו לשכוח) קוראים ראשי המוחים לשלושה דברים:

א. פגיעה בכלכלה הישראלית ע"י הוצאת כסף לחו"ל ע"י מגזר ההיטק מה שנעצר על ידי התמוטטות שני בנקים בארה"ב ומעורבתו של נתניהו.
ב. קריאה לפגיעה במערכת יחסי החוץ של מדינת ישראל, קריאה שמלווה בנסיעה של קצינים במיל' לדבר על ליבם של האמריקאים בעיקר (אבל לא רק) שיקשו ליבם על פרעה המקומי הלו הוא המלך (הנבחר בבחירות דמוקרטיות) הראשון לשושלת נתניהו: קינג ביבי.
ג. קריאה לפגיעה במערך המילואים שהובלה ע"י רמטכ"לים, אלופים לשעבר וכל מיני קציני מילואים קיצוניים כמו תא"ל זיו לוי, תא"ל ארז לב-רן, אל"מ נוף ארז ולא מעט אחרים. (על הפגיעה שלהם בב"מ והחשיפה של מערכים שלמים בצה"ל לפני האוייב שכל הגלמים האלה גרמו לה נדבר בפעם אחרת)

במסגרת ניסיון הפגיעה במערכת קשרי החוץ של מדינת ישראל נוסעים שלושה גלמים לוושינגטון למספר פגישות אישיות עם אנשי ממשל ומחוקקים במהלכן הם מנסים לשכנע את האמריקאים בשני דברים:

א.  האיראנים לא באמת מפתחים נשק גרעיני
ב.  לישראל אין יכולת להשמיד את פרויקט הגרעין האיראני.

השלושה הם:  נציג חה"א סא"ל במיל' ב , אל"מ במיל' ר' שהיה פעם סגנו של רח"ט מחקר והחזיק את התיק האיראני בחטיבת המחקר ותא"ל במיל ר' שהיה פעם רמ"ח תכנון במחלקת מבצעים.  . במדינה מתוקנת הם היו מתארחים במרתף השב"כ הקרוב לביתם, בישראל הם זכו לחסינות. מעניין אם לנוכח הדיבורים המתרבים על התנעת קבוצת הנשק האיראנית שלושת המוסקיטרים הנ"ל שינו את דעתם.  כיוון שמעורב המון אגו בנושא, אל תבנו על זה.

מדינה שואפת לפתח הרתעה כלפי יריבותיה. הרתעה היא היכולת לגרום למדינה אותה אנו חפצים להרתיע לעשות מעשה או להימנע מלעשות מעשה באמצעות הקרנת כוח כלכלי, מדיני וצבאי. המחאה שנוהלה בשיתוף חסר אחריות של אולפני התקשורת שהדהדו את הקריאות הנ"ל אכן פגעה ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל.

צפה ראש השב"כ בארועים מהצד מדצמבר 2022 עד יולי 2023 ניגש לראש הממשלה ואמר לו אדוני התהליך הפנים חברתי שמתנהל במדינת ישראל פוגע ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל ולכן הסיכוי למלחמה אזורית גדל. לא צריך להיות גאון גדול בשביל להגיד דבר שכזה זה היה מאוד צפוי ויש כמה אנשים שאמרו אותו דבר על התהליך הנ"ל.

אני אמרתי בדיוק את זה לרבים מאלו שדיברתי איתם,  העיתונאי אראל סגל דיבר על זה ברדיו ובטלוויזיה והוא רחוק היה מלהיות היחיד. ומה שאני הבנתי ומה שהבין העיתונאי אראל סגל הבין גם ראש השב"כ. פלאי פלאים

האם האמירה של ראש השב"כ הייתה פוליטית כמו שטוענים רבים? לא. היא הייתה אמירה מקצועית ובאומרו את דבריו מילא את חובתו החוקית והמוסרית.

יחד עם זאת אותו ראש שב"כ שהזהיר ממלחמה טעה, (בתום לב יחד עם שאר גופי ההערכה) בפיענוח כוונות החמאס. למעשה הדברים הרבה יותר חמורים וזאת משני טעמים:

א. מערכת הביטחון חשבה שהתרחיש בעל הסיכויים הגדולים יותר להתממש הוא התרחיש הצפוני במהלכו יחדור כוח רצ'ואן אל צפון הארץ. חשבה ולא עשתה דבר.

בחודשים שקדמו ל 7.10  כוח רצ'ואן נערך לחדירה לישראל בכוח שמנה 15 פוג'ים (גדודים מוקטנים של בין 150 ל 300 לוחמים) של לוחמים בעלי ניסיון רב מסוריה. בקיץ של שנת 2023 נערך סימפוזיון במהלכו אמר שי קלפר מאו"ג 91 לחברי המטה הכללי הנוכחים שהכוח העומד לראשותו לא יספיק לבלימת מתקפת פתע של כוח רצ'ואן ותבע את הגדלתו. 

הדברים הובילו לוויכוח פומבי וקולני בין קלפר לאלוף פיקוד צפון. את תגובת המטה הכללי סיפק ראמ"ן חליוה שאמר שלא תהיה מתפקת פתע וקלפר יקבל את ההתרעה הדרושה לו למלחמה , ואם הוא לא יקבל כל המטה הכללי יאלץ להתפטר.

בנתיים היחיד שהתפטר זה חליוה עצמו כל השאר עדיין מכהנים. חליוה איננו אלטרואיסט, הוא פשוט העדיף למנוע פגיעה בזכויותיו הפנסיוניות על ידי פרישה לפני הקמת וועדת חקירה. כיוון שלצורך הזכויות הפנסיוניות משכורת הקבע האחרונה היא שקובעת גם אם וועדת חקירה עתידית תוריד את חליוה בדרגה זכויותיו הפנסיוניות לא ייפגעו.

ב. בליל השביעי לחודש ראש השב"כ עצמו לא מצליח לקשר בין הסימנים הטקטיים המעידים על המתקפה הקרבה של החמאס להרתעה האסטרטגית שהוא מספק לראש הממשלה כ 73 יום קודם לכן. ראש השב"כ פועל בהתאם לתרחיש היחוס הצה"לי של כיבוש של ישוב או שניים בשטח הנמצא מול צפון הרצועה לא מצלצל בפעמוני האזהרה ושולח צוות טקילה אחד יחיד ובודד שימצא את עצמו שעות אח"כ בנחיתות מספרית אדירה.

לכן ,כיוון שהוא פשוט מטומטם(שלא מבין כלום בגאומטריה אוקלידית) ולא מצליח לחבר שתי נקודות הנמצאות על אותו מישור, על ראש השב"כ לסיים את תפקידו ולפרוש לאלתר. וככל שימהר וינהג בהתאם להמלצה זו כך ייטב.

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ