המלבין הלאומי: כשירות מבצעית - חרטטנות מילולית


בערב יום רביעי נאם מח"א בטקס הסיום של קורס קציני חיל האוויר ואמר מספר דברים שלכאורה עומדים בסתירה לדברים שאמר בעבר ואני חושב שמן הראוי להסביר את דבריו.


בדבריו התייחס מח"א ל"הפסקת ההתנדבות" מצד חלק מקציני חיל האוויר בתקופה שקדמה לפתיחת חרבות ברזל מח"א למרבה הצער החליט לנסות לרכב על נמר. 

מח"א טען תוך מעשה לוליינות מילולי מדהים שמתאים יותר לאליעזר בן יהודה מחיה השפה העברית מלמפקד חיל האוויר ש"הכשירות המבצעית" של חיל האוויר לא נפגעה כתוצאה ממעשי פקודיו אבירי המוסר והטרללת הפוליטית, שהכניסו פוליטיקה אל הליבה המבצעית של חיל האוויר, דרך השער המרכזי והמעלית.

הנמר הזה יפיל את מח"א מעל גבו ואם עד היום היה סיכוי שמח"א יישאר בתפקידו כיוון שמודר משיחת הלילה המפורסמת (ולא בפעם הראשונה) נקיטת העמדה הכל כך שגויה הזאת מבטיחה את לכתו הרבה לפני המועד המתוכנן לסיום תפקידו

בואו ניגע לרגע בדברים שאמר מח"א. מהי אותה כשירות מבצעית?

כשירות מבצעית היא היכולת של יחידה (או כלל חיל האוויר) למלא את משימותיה במתאר המבצעי הנדרש.

חיל האוויר זרוע גדולה, עזה מקום קטן למדי ושום מערך בחיל האוויר לא התקשה למלא את משימותיו במתאר המבצעי הנדרש.  חיל האוויר לא נדרש למיצוי כלל יכולות הכלים המופעלים  בו וכלל האנשים המשרתים בו בשביל לעמוד ביעדי  המלחמה בעזה.

כשירות זה עניין רב ממדי (כמו שאהב להגיד הרמטכ"ל כוכבי לפני שהצטרף למנזר השתקנים) עם הרבה חלקים נעים. בקצרה כשירות היא ביטוי של סך זמינות הכלים המשרתים במערכים השונים בחיל האוויר וסך הזמינות היכולות וההכשרות של האנשים המתפעלים אותם.

זנבות ישראלים על מסלול הלני - אפריל 2021

תרשו לי להתייחס רק לגורם האנושי:

בכל מלחמה יש תהליך של השלמת פערי כשירות: חלק מהאנשים בחו"ל, חלק מהאנשים לומדים, חלק מהאנשים במטה, חלק מהאנשים סובלים מבעיות רפואיות חלק בהתבוננות פנימית וחלק כמו שלמדנו הם גם סרבנים פוליטיים

חרבות ברזל לא שונה משום מלחמת אחרת והתהליכים שנאלץ לעשות חיל האוויר על מנת לחזור לכשירות מלאה (ככל האפשר) עם פתיחת חרבות ברזל לא שונים מהותית מאלו שנאלץ לעשות במלחמות ובמבצעים קודמים.

אבל האם חיל האוויר הגיע לחרבות ברזל בכשירות מלאה של אנשים ? אז התשובה היא שזו לא השאלה שצריכה להישאל בכלל כיוון שחיל האוויר לא מגיע לשום מלחמה בכשירות מלאה.

השאלה שאף אחד לא שואל את מח"א היא האם פערי הכשירות בהתייחס למלחמות העבר היו גדולים יותר או קטנים יותר בגלל המחאה והסרבנות הפוליטית והאם הזמן הנדרש להשלמת פערי הכשירות היה פוגע בסך הכשירות המבצעית של חיל האוויר לו המלחמה שנכפתה על מדינת ישראל הייתה רחבה יותר?

כדאי לזכור שאת היקף המלחמה לא בחר צה"ל, את היקף המלחמה בחר האוייב. ולכן השאלה הזאת סופר חשובה.

מח"א בחר בערב יום רביעי בלולניות מילולית מטעמים פוליטיים ובאמירת חצי אמת לציבור שמשלם לו את משכורתו. וחצי אמת גרועה משקר בעיקר כשהיא נאמרת מטעמים (בואו נעשה חסד עם מח"א) לא ברורים. 

מח"א ניצל את בורותם של הכתבים הצבאיים מחד ואת היות חלק מהם המנשקים הרשמיים שלו בתחת מאידך וידע שלא ייתקל בשום שאלה ובעשותו כן הצטרף מח"א לשורה ארוכה מדי של קצינים שמוראה של מלכות נשכח ממנו.

על מח"א לסיים את תפקידו ויפה שעה אחת קודם.



 

  

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ