סיפורו של החמאס חלק שני - המלחמה העולמית נגד הטרור

כהונתו הראשונה של בוש והמלחמה העולמית בטרור

כהונתו הראשונה של הנשיא בוש, שהתחילה בעשרים לינואר 2001 הייתה רצופת מלחמות. בחודש ספטמבר 2001 תוקף אירגון הטרור אל-קאיעד את ארה"ב על אדמתה בעשרת השימוש בארבעה מטוסים נוסעים שנחטפים על ידי 19 פעילי טרור.
2 מטוסים מתרסקים אל תוך בניני התאומים בניו יורק ומביאים לחורבנם, מטוס שלישי מתרסק אל תוך הפנטגון בוורג'יניה והמטוס הרביעי שיעדו היה הבית הלבן מתרסק בשדה פתוח בשנאקסוויל פנסילבניה במהלך ניסיון השתלטות של הנוסעם על צוות החטופים. 

ארה"ב מוכה בהלם. ב 20 לספטמבר 2001 אל מול כינוס מיוחד של שני הבתים מכריזה ארהו"ב מלחמה והנשיא חותם על הצהרה משותפת של שני הבתים שמאשרת שימוש בכוח. במהלך נאומר מכריז הנשיא בוש על המלחמה העולמית בטרור או באנגלית   GWOT - Global war on terror

"מלחמתינו בטרור מתחילה עם אירגון אל-קאעידה אבל לא תסתיים שם. המלחמה הזאת תסתיים רק לאחר שכל קבוצת טרור בעלת יכולת בינלאומית תימצא, תישלל יכולתה לפעול והיא תובס" אומר הנשיא בנאומו.


הנשיא האמריקאי בוש בעת ההכרזה על המלחמה העולמית בטרור
לפני כינוס מיוחד של שני הבתים ב 20 לספטמבר 2001
מאחוריו הספיקר דניס הסטארט הרפ' וסגן נשיא הסנאט הסנאטור הדמוקרטי רוברט בירד


באותה עת היעד המרכזי של המלחמה העולמית בטרור הוא מחבל סעודי המקושר היטב למשפחת המלוכה הסעודית: אוסאמה בין לאדן שמצה מחסה בקרב הטאליבן באפגניסטן.

בשביעי לאוקטובר 2001 פותחים הכוחות האמריקאים בתמיכת הכוחות הבריטים בקמפיין הפצצה על כוחות הטאליבן באפגניסטן שהעניקה מסתור ומחסה לכוחות אל-קעידה.

           
מפציץ B52 אמריקאי מטיל פצצות מעל אפגניסטן
עם פתיחת הקמפיין


בתחילת דצמבר 2001 האמריקאים תוקפים מהאוויר ובעזרת כ"מ את קומפלקס המנהרות בטורה בורה, מקום בו הם האמינו על סמך מודיעין נמצאת הנהגת אירגון הטרור אל-קאעידה, אבל אוסאמה בין לאדן מצליח לברוח וקובע מאוחר יותר את מושבו בבית מסתור באבוטבאד שבפקיסטן לא רחוק מהאקדמיה הצבאית הפקיסטנית. כ 10 שנים מאוחר יותר בשני למאיר 2011 יחוס אוסאמה בין-לאדן בפשיטה על אותו בית מסתור.

בתשיעי לדצמבר 2001 מתמוטט אירגון הטאליבן עם כניעת העיר קנדהר. החלק הראשון במסע האמריקאי שעתיד להימשך כ 20 שנה הושלם. 

יצירת אפגניסטן חדשה

ב 17 לאפריל 2002 כשמבקר הנשיא בוש באקדמיה הצבאית בוורג'יניה הוא קורא ליצירת אפגניסטן חדשה "על ידי מתן עזרה לעם האפגני ביצירת אפגניסטן חדשה אשר תהיה חופשיה מהרוע (של אירגון הטאליבן) והיא מקום טוב יותר לחיות בו אנחנו פועלים בהתאם למיטב המסורת של ג'ורג' מרשל" אמר הנשיא בוש כשהוא מתייחס לתוכנית מרשל שהופעלה לאחר מלחמת העולם השניה ובאמצעותה שוקמה אירופה.

  


ביוני 2002 לאחר הצבעת 1,550 נציגים של 364 המחוזות באפגניסטן (כולל 200 נשים) מוקמת בקאבול בירת אפגניסטן ממשלה מקומית זמנית בראשות חמיד קרזאי.



בנובמבר 2002 הצבא האמריקאי מפתח מסגרת מנחה לפעילות "המנהל האזרחי באפגניסטן" תפקידו של המנהל לייצר את התנאים בשיתוף פעולה עם האו"ם ועם אירגונים חוץ ממשלתיים להרחב מוטת השליטה וההשפעה של ממשלת קאבול ברחבי המחוזות השונים באפגניסטן. מוקמים "ממשלים אזוריים" במחוזות השונים באפגניסטן תחת פיקוד כוחות נאט"ו עליהם מוטלת המשימה לשפר את המצב הבחוני בכדי לאפשר את שגשוג הכוחות והחיים האזרחים.

בתחילת מאי 2003 במהלך תדריך לעיתונאים של מזכיר ההגנה ראמספלד בעת ביקורו בקאבול בירת אפגניסטן מכריל ראמסספלד על סיום שלב הלחימה באפגניסטן. ראמספלד אומר שהנשיא בוש, מפקד פקמ"ז האמריקאי הג'נרל טומי פראנקס והנשיא האפגני הזמני קרזאי הגיע למסקנה והחלטה משותפת ש"אנחנו נמצאים בנקודה שבה השגנו את כל מטרותינו הצבאיות ואנחנו עומדים לפני תקופה של יציבות בטחונית שתאפשר בניה מחדש ופיתוח אזרחי"

בשמיני לאוגוסט 2003 מקבלים כוחות נאטו פיקוד על המתרחש באפגניסטן דרך מפקדת ISAF - International Security Assistance Force דבר שמביא להרחבת התפקיד שממלאים כוחות הקואליציה הבינלאומית באפגניסטן. אפגניסטן היא המקום הראשון מחוץ לאירופה שבו פועלים כוחות נאט"ו. המשימה הראשונית של כוחות נאטו שמנו 5000 איש הייתה אבטחת קאבול והאזורחים הסמוכים. הרחבת הסמכויות והתפקידים שממלאת הברית הצפון אטלנטית באפגניסטן מביאה לגדילת כוח המשלוח בשלוש פעימות עד שבסוף 2006 הכוח מונה 65,000 חיילים מארבעים ושתיים מדינות שונות.
בשלישי לינואר 2004 מתכנסת האסיפה המחוקקת האפגנית שמונה 502 נציגים של 364 המחוזות האפגנים ומאשרת את החוקה האפגנית שנועדה להקים מערכת נשיאותית שתאפשר את איחוד כל הקבוצות האתניות השונות באפגניסטן. הצעד נחשב כצעד חיובי בדרך לביצור מעמדה של אפגניסטן כדמוקרטיה.

                       
הנשיא הזמני חמיד קרזאי מראה את החוקה האפגנית
 שזה עתה נחתמה למלך אפגניסטן (עד 73) שאה.

"האפגנים ניצלו את ההזדמנות שניתנה להם על ידי ארה"ב ושותפיה הבינלאומים להניח את היסודות למוסדות דמוקרטים ולספק מסגרת לבחירות לאומיות" אמר השגריר האמריקאי לאפגניסטן זלמאי חאליזאד.

השגריר האמריקאי באפגניסטן - חאליזאד.

בתשיעי לאוקטובר 2004 הנשיא הזמני חאמיד קרזאי הופך לנשיא האפגני הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות. ההשתתפות בהצבעה גדולה למרות איומים באלימות מצד קבוצות שונות. קרזאי זוכה ב 55% מהקולות כשהמתמודד העיקרי מולו שר החינוך לשעבר יוניס קאנווני זוכה ב 16% מהקולות בלבד. את הבחירות מלוות האשמות כבדות בשחיתות ובחטיפת שלושה משקיפי או"ם. למרות כל הארועים הבחירות באפגניסטן נחשבות להצלחה גדולה.

הבחירות ב 2004 הן הבחירות הראשונות במדינה בהן נבחר ראש מדינה. הבחירות הקודמות התנהלו בשנת 1969 ונבחר בהן הפרלמנט האפגני. ראש המדינה באותה עת היה המלך מוחמד זאיר שאה.




Comments

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ