התפתחויות אסטרטגיות מתחת לרדאר.

 ההתפחתות הגאו-אסטרטגית הכי גדולה של ה 50 שנה האחרונות עברה לכולם מתחת לרדאר.

בתשיעי ליוני 2024 לפני שלושה ימים הגיע לקיצו הסכם הפטרו-דולרים בין ארה"ב לערב הסעודית שהפך את ארה"ב למעצמה היחידה בחצי השני של המאה העשרים ובחלקה הנוכחי של המאה העשרים ואחת.

בגדול ההסכם חייב את ערב הסעודית למכור את הנפט שהיא מפיקה ליצוא באופן בלעדי בדולרים, ואיפשר לה להשקיע את הרווחים באיגרות חוב של הממשל האמריקאי (בהתאם להחלטת ערב הסעודית) בתמורה לאספקת שרותי אבטחה לממלכה מה שתרם למצבה הבינלאומי ובעיקר האזורי של הממלכה.

ההסכם שנחתם בתשיעי ליוני 1974 בין ארה"ב לממלכה הפך את הדולר למטבע היחיד שבו נערך המסחר העולמי בנפט, מה שתרם  גם הוא לחיזוק מעמדו הבנילאומי של הדולר ומיצב את ארה"ב כמעצמה היחידה על הבמה הבינלאומית.

עם כניסתו לתפקיד של ממשל ביידן בינואר 2021 אחת ההחלטות הראשונות שקיבל הממשל הייתה להקפיא עסקת נשק בסך 650 מיליארד דולר שנחתמה בין ממשל טראמפ לערב הסעודית (ועסקה נוספת עם איחוד האמירויות) דבר שבנוסף למדיניות החוץ הכללית (והמוטעית) של ממשל ביידן באזור: ביטול התמיכה הלוגיסטית / מודיעינית במלחמה הסעודית בתימן וביטול התמיכה בשרשרת של הסכמי אנרגיה ובראשם הצינור הישראלי-אמירתי וה East Med שנועד להביא בסופו של דבר אנרגיה מפרצית - סעודית לחופי אירופה והרדיפה האמריקאית אחרי חידוש הסכם הגרעין עם איראן

דחפו את ערב הסעודית בפרט ומדינות האזור בכלל אל זרועות הציר הרוסי / סיני 

בשלב מאוחר יותר מצטרפות כל מדינות האזור לגוש מדינות ה BRICS להוציא את ערב הסעודית שיושבת בצד ומשתמשת באיום ההצטרפות למדינות הגוש ככלי במו"מ שלה מול האמריקאים על חידוש ההסכם הפטרו-דולארי. למרות המו"מ המתנהל  שר החוץ הסעודי משתתף בוועידה המדינות החברות בגוש ה BRICS המתנהלת ממש בימים אלו במוסקווה וערב הסעודית הצהירה שהיא משתתפת במגוון פרויקטים של מדינות הברית. 

במקום התמיכה האמריקאית בפרויקטי האנרגיה הישראלים - מפרציים - אירופאים ממשל ביידן מאשר לגרמנים להשלים את צינור ההולכה השני מרוסיה לאירופה ה Nord Stream 2 ומסיר את הסנקציות על החברות המעורבות בפיתוח שהטיל ממשל טראמפ.

מהזווית הישראלית כדי להזכיר ששני הפרויקטים  בעלי ההשפעה הגאו-אסטרטגית הכי גדולה על מדינת ישראל ב 50 שנה האחרונות עם השפעה על יחסי החוץ הישראלים מול האמריקאים הרוסים הסינים ומדינות האזור,  מבוטלים ללא דיון אחד בממשלה / בקבינט וללא שעבודת הכנה כלשהיא נעשית במל"ל. הפרויקטים מבוטלים באמצעות המשרד להגנת הסביבה והחלטת הממשלה היא שלא להתערב בנושא משפטית.

ממשלת בנט לפיד לא הבינה עד הסוף את המשמעות של ההתישרות הישראלית לצד מדיניות ממשל ביידן. ואם אתם שואלים אותי גם ממשל ביידן עצמו לא ממש הבין למה יובילו מדיניות האנרגיה ומדיניות החוץ שלו.

הבחירות של ממשל ביידן בתחום מדיניות האנרגיה הפנים אמריקאית שמתעדפת אנרגיה ירוקה על אנרגיה פוסילית וופעולות הממשל לקידום האנרגיה הירוקה בשילוב פרדיגמת הכוח הרוך שמובילה את מדיניות החוץ האמריקאית עוד מימי ממשל אובאמה ומדיניות האנרגיה החוץ אמריקאית מובילות  לחיזוק מעמדה של רוסיה בעולם האנרגיה ולהחלשת מעמדה של ארה"ב.

למזלה של המדיניות החוץ האמריקאית פוטין מקלקל את התוכניות האמריקאיות ופולש בפברואר 2022 לאוקראינה מה שמאלץ את האמריקאים מאוחר יותר לפוצץ את צמד צינורות ה Nord Stream (שמוקמו עמוק בים) בעיקר בשביל למנוע מהגרמנים לחפש פיתרון פוליטי למלחמה.

בתחילת ספטמבר 2023 בוועידת ה G20 הנערכת באבו-דאבי מכריז הנשיא האמריקאי כשלידו עומדים הנשיא ההודי מודי שליט ערב הסעודית MBS והשליט האמירתי MBZ על התוכנית השאפתנית שלו לעצירת צעדי ההתפשטות הסינים. במרכז התוכנית האמריקאית חיבור נתיבי סחר ואנרגיה חדשים בין הודו  דרך מדינות המפרץ ערב-הסעודית וישראל לאירופה. 

תוכנית המסדרון הכלכלי ההודי-אירופאי מגיעה לאוויר העולם.



התוכנית הזאת מבוססת על חזון ממשלות נתניהו הקודמות שהבשבילו לכדי הסכמי אברהם (ממשלות נתניהו השונות עבדו על הסכמי אברהם מ 2011) ונועדה להוות משקל נגד להתפתחות שני צירים: ראשי הציר הסיני עם תוכנית ה One Road One Belt שלו, ושנית הציר הרוסי עם התוכנית שלו להבאת אנרגיה איראנית לאירופה דרך יוזמה חדשה להקמת אזור כלכלי חדש לאורך נהר הפרת שתחבר את איראן דרך עיראק סוריה ולבנון לתשתית קיימת בטורקיה ומשם לאירופה.

וככה עם הכוחות הבינלאומים הללו הפועלים במרחב הגיעה מדינת ישראל ל 7.10.2023 ולמלחמת חרבות ברזל.

מדיניות החוץ האמריקאית עומדת היום לפני שוקת שבורה. כשהאמריקאים מאבדים את ההסכם הפטרו-דולרי מה שיביא להחלשות מעמד הדולר בעולם ולסחר בינלאומי בנפט גם במטבעות אחרים.

בשביל לחתום על גרסה מחודשת של ההסכם האמריקאים צרכים שני דברים :
1. חתימה מחודשת על הסכם סחר הנשק שנחתם בתקופת ממשל טראמפ (אפשר לעשות יחסית בקלות)
2. מתן אתנן לסעודים בדמות התקדמות כלשהי בציר הישראלי - פלסט' (יותר דרישה אמריקאית מדרישה סעודית)

זאת הסיבה ללחץ הגדול שמפעילים האמריקאים על מדינת ישראל עד כדי נכונות להכנעת ישראל במלחמתה מול אירגון החמאס.

ישראל לעומת זאת בשביל לצאת מנצחת אסטרטגית מהעימות ולנוכח האיומים הגדולים על גבולותיה הכוללים את איראן, מצריים, הפלסט' וחיזבאללה ובשביל להקטין את יכולת ההשפעה האיראנית על מדינות האזור חייבת להכריע גם את אירגון החמאס וגם את חיזבאללה. את החמאס קל להכריע, חיזבאללה זה כבר סיפור הרבה יותר מסובך במיוחד לנוכח הכישלון החיל אווירי בהשגת משימת הליבה שלו: הגנת שמי המדינה.

האמריקאים לא צמחוניים במיוחד ומוכנים במסגרת מאמציהם להשגת ההסכמים הדרושים להם הם מוכנים להכניס את ישראל לקוראלס ולצורך ניווט מדינת ישראל למקום הרצוי להם, האמריקאים "משחקים" עם משלוחי הנשק. אותו משלוח מפורסם שהאמריקאים עצרו לפני כמה חודשים טרם הגיע לישראל והוא רחוק מלהיות היחיד.

במזרח התיכון בגלל טימטום אמריקאי נוצר מצב משונה למדי בו למדינת ישראל יש אינטרסים שונים משל האמריקאים. הקמת מדינה פלסט' היא אינטרס אמריקאי, אבל האמריקאים טועים בעקביות בנושא והיו אחד התורמים הגדולים להיווצרות החמאס ככוח פוליטי, הקמת מדינה פלסט' דרושה לאמריקאים לצורך שמירה על מעמדם המעצמתי בכל החזיתות השונות העומדות לפיתחם.

ישראל לעומת זאת לא יכולה להרשות לעצמה הקמה של מדינה פלסט'. למה? תשאלו את אבו-מאזן למה הוא לא ערך בחירות בראשות הפלסט' מ 2006. התשובה היא אגב כי לכולם (חוץ מלאנשי מערכת הביטחון הישראלית) ברור שחמאס הוא זה שיינצח בבחירות בראשות.

אם מדינת ישראל לא תכריע עכשיו את חיזבאללה וחמאס העימות הבא יערך תחת מטריה גרעינית איראנית ולזה יהיו משמעויות מרחיקות לכת.

Comments

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ