ספר הבישול המרוקאי של המנהיג העליון.....

 כמות "הגאו-אסטרטגים"  שכותבים במרשתת ושורצים באולפני הטלוויזיה היא אין סופית. אותם אלו שמבינים בקורונה במדיניות חוץ במדיניות פנים והבטיחו שהרוסים עוד שניה עוברים להשתמש בבקרים של מכונות כביסה כי נגמרת להם האלקטרוניקה.  עכשיו עברו לעסוק באיראן.   איך מתחיל ספר בישול מרוקאי ? קודם כל תירגעי. 

תקיפה כל תקיפה שהיא לא עומדת בזכות עצמה, היא אמורה לשרת את מטרות הקרב המערכה והמלחמה.

מתקפת החמאס בשבעה לאוקטובר פגעה בדימוי החזק והבלתי פגיע של מדינת ישראל.  אחת ממטרות המלחמה המתנהלת היא החזרת ההרתעה הישראלית.

אירועי ליל אמש הוכיחו שקיימים פערים טכנולוגים גדולים בין מדינת ישראל לאיראן וגלי ההדף מהאירוע המזרח תיכוני הכו (ועוד יכו) מסין ועד רוסיה מאוקראינה ועד טאיוואן. השאלה היא האם אירוע ליל אמש מספיק בשביל להחזיר הרתעה ליושנה.

המדד לכך לדעתי הוא צעדיו של סינוואר. הכישלון האיראני מגדיל את ההישג של סינוואר שהופך להיות המנהיג הצבאי היחידי שהצליח מאז 48 לכבוש שטח ישראלי ולשבות את אזרחיה. האם הכישלון האיראני מקרב את סינוואר לנקודה שבה הוא מוכן לוותר על הישגיו ולשחרר את חטופינו ולוותר על הישגיו ? התשובה היא לא.

הצלחתו של סינוואר וכישלונם של האיראנים יעשה שני דברים  ראשית הוא מפקס את מבקשי רעתה של ישראל לכיוון הנכון מבחינתם : פעילות קרקעית חוצת גדר שמביאה את היתרונות המקומיים הנובעים מבחירת המקום והתיזמון.

שנית הוא יגרום לאיראנים לחפש את נקודת שיווי המשקל עם ישראל במקומות אחרים. בהעדר חיל אוויר ובהתחשב בתשומות הגדולות ובזמן הנדרש לבניית יכולות שכאלה הפתרון הזמין האיראני הוא פריצה לגרעין.  

אלו שני האתגרים הגדולים העומדים בפני מדינת ישראל.

האם תקיפה באיראן משרתת את מדינת ישראל ? השאלה היא מה האלטרנטיבה. עוצמה של מדינה נבנית מכמה רבדים : יכולת צבאית, יכולת כלכלית ומעמד בינלאומי.

איראן להערכתי תגיע לקצה המאמץ הגרעיני שלה והשאלה שעומדת לפני מקבלי ההחלטות היא איזו איראן נמצא בסוף התהליך בעלת יכולת צבאית כלכלית ומשולבת בינלאומית או איראן בעלת יכולת צבאית מצורעת כלכלית ומבודדת. 

אחת החלופות לתקיפה העומדות בפני ישראל היא החזרת הסנקציות על ידי מדינות ה G7.  האם יסכימו מדינות ה G7 להחזיר את הסנקציות ? לא ברור בשלב זה, אבל חובה לבדוק את זה. לתקוף באיראן אפשר גם מחר.

בקיצור ? תנשמו עמוק. יש המון שיקולים במרחב שהציבור שמחשבתו בינארית לא מבין ולא שוקל. השאירו למקבלי ההחלטות לבצע את תפקידם. 

תמיד תוכלו לחזור לקשקש במרשתת ובתקשורת על נושא אחר שאתם לא מבינים בו כלום.

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ