ההבדלים בין קרב, מערכה, מלחמה וסכסוך.

אני קורא ורואה שאנשים מתבלבלים בטרמינולוגיה ומדברים על מלחמות קצרות או ארוכות וחשבתי שמן הראוי שיהיה כאן קצת סדר. מבני היסוד אליהם נתייחס הם קרב, מערכה, מלחמה וסכסוך.

סכסוך בנוי מרצף של מלחמות ובמהלכו מפעילים כלים צבאיים, מדיניים כלכליים ואחרים לצורך השגת ניצחון. מלחמה היא רצף של מערכות צבאיות שמורכבות מרצף של קרבות . רצף בזמן – מערכה אחר מערכה, וללא רצף במרחב כיוון שמבצעים יכולים להתנהל במרחבים גאוגרפים שונים.

החשוב מכל, והדבר שהופך אוסף של מבצעים למערכה הוא הרצף הרעיוני: המטרה המשותפת הקושרת בין המאמצים המבצעיים השונים יחד עם הרעיון המרכזי הקובע את אופן ניהולם.


הרצף הרעיוני הוא גם הבסיס החיוני לקשר בין הרמות השונות: הטקטית , המערכתית, האסטרטגית והאסטרטגית-רבתי. בבסיסו נדרשת התשובה לשאלה כיצד מקדמים באמצעות הקרבות והמערכות את השגת היעדים האסטרטגיים והמדיניים אותם אנחנו חפצים להשיג.

המורכבות נובעת מן העובדה שאין קשר לוגי הכרחי המוביל מ-א' ל-ב, ובוודאי שלא קשר ישיר בין השפעת הקרבות על המערכות ובהמשך השפעתן של המערכות על תוצאות המלחמה והסכסוך.

ניתן דוגמה עכשווית : בבוקר השביעי לאוקטובר פרצה מלחמה בין החמאס לישראל ביוזמת החמאס. השלב הראשון במלחמה הזו היה המערכה על ישובי העוטף. בבוקר השביעי לאוקטובר לחמאס היה ייתרון מוחלט במערכה וצה"ל נאלץ לנהל שורה ארוכה של קרבות ברוב ישובי העוטף.

לאחר כשלושה ימים החזיר צה"ל לידיו את השליטה ברוב מרחב העוטף והמערכה על ישובי העוטף הסתיימה בניצחון ישראלי מובהק (מישהו ראה פה את האביב האמיץ שוויק ? )

כיוון שבבוקר פתיחת המערכה צה"ל נתפס בהפתעה גמורה תוצאות המערכה על ישובי העוטף היו נוראיות. כ 1200 נרצחים וכ 250 חטופים שנלקחו לרצועת עזה אבל.....

היללות על סוף העולם, מקרב חלק מהזיקיות במערכת הפוליטית הישראלית, העושות מאז השביעי לאוקטובר שימוש ציני למדי במשפחות החטופים, לא שייכות לעולם התאוריה הצבאית אלא לעולם הפסיכוזה החברתית שהוגש לכולנו במהלך שנת 2023 באדיבות פורום 555 ואחים לנשק (של סינוואר).
גם אם מחר החמאס יוציא להורג את כל החטופים שבראשותו מדינת ישראל תלקק את פציעה תזכור ותכבד את חטופיה ומתיה ולאורך זמן תפרח ותשגשג. החמאס והפלסט' ? הם עדיין יפסידו : בכל קרב, בכל מערכה, בכל מלחמה ובסכסוך כולו.

הסכסוך הישראלי - ערבי מתנהל מעבר לגבולות של זמן ומרחב של אורך חיי אדם. מדינת ישראל נמצאת בסכסוך על חלוקת הארץ עם ערביי המזרח התיכון כבר כ 150 שנה.

יחד עם זאת האילוצים הבינלאומיים והיחודיות העולמית לה אנחנו זוכים כיהודים, שבבסיסה אנטישמיות חמה מהבילה וטובה, מחייבים אותנו לקצר את המלחמות שלנו ככל האפשר, כיוון שלהתארכות המאמצים הצבאיים הגורמים לנפגעים בצד השני יש מחירים בינלאומיים שקשה לנו, במצבינו המשקי, לשלם.

שלושת הרגליים של תפיסת הביטחון הבן גוריונית כפי שפורטו במסמך 18 הנקודות הן: הרתעה, התרעה והכרעה. הכרעה בהמשכים כמו שאנחנו רואים בעזה בחמישה חודשים האחרונים, מעולם לא נחשבה לחלק מתפיסת הביטחון של בן גוריון.

הכרעה בהמשכים פוגעת באסטרטגיה-רבתי ככל שקיימת כזו במדינת ישראל ומקרינה במישרין על התמיכה הבינלאומית לה זוכה ישראל ועל יכולתה של מדינת ישראל לנהל את מלחמותיה לאורך זמן. ומכאן המסקנה היא שעל המלחמות שמנהלת מדינת ישראל להיות קצרות ככל האפשר, הסכסוך גם ככה פה בשביל להישאר.

אנשים מרבים לדבר על פעולה במסגרת קואליציה ובעולם המקושר של היום קואליציה היא אכן מרכיב חשוב ביכולת להכריע ולנצח כל סכסוך. אולם יש לזכור שקואליציה היא גם גורם מתעתע לעיתים.

לדוגמה החמאס כישות מדינית נכפה על מדינת ישראל על ידי קואליציה של האמריקאים (ממשל בוש) עם מדינות האזור רק שכולכם שכחתם שהגורמים הדומיננטים באותה קואליציה היו הטורקים והקטארים והחמאס (שהאמריקאים כפו עלינו בשיתוף פעולה מלא ובעיוורון מוחלט של הזרוע הבטחונית הישראלית) נבנה כבן דמותם של אנשי האחים המוסלמים שהפכו בקטאר וטורקיה למבשרי הפוליטיקה הנוכחית.

מדינת ישראל ובמיוחד ראשי הזרוע הבטחונית הישראלית מעולם לא טרחו לתחקר את אותה מסכת ארועים שהתרחשה אי אז בשנת 2005 & 2006 ומשפיעה על קבלת ההחלטות בנושא החמאס עד עצם היום הזה. מיותר לציין שמה שלא תחקרנו מעולם לא עבר לאמריקאים שנשענים עד היום על אותו רעיון מרכזי קצר רואי.

לדוגמה קחו את המעורבות הקטארית בנושא המזח הנבנה ברצועה: הקטארים לאורך שנים נתנו מקלט פיזי ופיננסי לגרועים שבאויביה של ארה"ב.

אחד הידועים שבהם היה ח'אליפה טורקי בן מוחמד אל-סובחי. אחד המממנים הגדולים של דאע"ש. קולה רבותי או דס"ל לא נוציא מהמעורבות הקטארית במזח ההולך ונבנה.

נגד חאליפ'ה מיודעינו הוגשה, בתחילת 2008, תביעה בבחרין על חלקו במימון רשתות טרור בעיראק . ב 2010 כמדומני הוצא נגדו צו מעצר בבחריין, הקטארים עצרו אותו לחצי שנה, שיחררו אותו ונתנו לו מחסה פיזי ומשכורת נאה. מ 2011 הופך ח'אליפה לאחד מגדולי הממנים / בנקאים של דאע"ש הן בעיראק והן בסוריה תחת עיניהם הפקוחות של הקטארים כמובן. היו "קדושים" אחרים לפני ח'ליפה שזכו ליחס קטארי אוהד במיוחד כולל מיודעינו והוגה ארועי ה 9.11 ח'אליד שייח מוח'מד שנתפס בפקיסטן בשנת 2003 ומאז מתארח במלון האמריקאי בגוונטאנמו קובה.

בקשות אמריקאיות מממשלת קטאר להסגרתו של ח'אליפה לא נענו.

מי שנותן לקטאר דריסת רגל סביב המזח לא למד שום דבר מהארועים שהתרחשו מאז 2006.

קואליציה ? אני לגמרי בעד רק כדאי שנהיה קצת יותר בררנים, נתחקר ,נסיק מסקנות ולא נלך כסומים אחרי מילות קסם כמו קואליציה גם אם הן מגיעות היישר מארה"ב. וכדאי לזכור (אפילו חובה) שלפעמים אי אפשר בקואליציה ועל ישראל להיות מסוגלת להגן על עצמה בעצמה ולהבטיח את קיומו ועתידו של העם היהודי. כדאי שנזכור שכשבעוטף עזה נטבחים, בלוס אנג'לס נדקרים . המשוואה הזאת לצערי תלך ותקצין. וכשאי אפשר בקואליציה , רצוי (אפילו מאוד), שתהיה הלימה בין תורת ההספקים למלאי החימוש ושנציג מפלגת הפנסיה התקציבית שממלא את תפקיד ראש אג"ת לא יהיה איש חה"א.

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ