סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.


" אין סודות להצלחה : הצלחה היא תוצאה של הכנות, עבודה קשה ולימודים מכשלונות העבר"
קולין פאוול ז"ל יו"ר המטות המשולבים


בשביעי לאוקטובר הפתיע החמאס את מדינת ישראל ופשט על ישובי עוטף עזה. התוצאה המחרידה הביאה את כל
 השחקנים במרחב הפוליטי להגביר את הווליום. מילים כמו קונספציה ואחריות נזרקות לחלל האוויר כלאחר יד על ידי שורה של "מכובדים" שראו בתוצאות הנוראיות הזדמנות להכרעה פוליטית.

בהעדר תקשורת המבצעת את תפקידה העובדות נשארו מיותמות ומחוץ לשיח הציבורי ונדמה שהן לא מענינות אף אחד.

מדיניות מורכבת מרצף של ארועים והחלטות על ציר הזמן ואת סיפורו של החמאס אפשר להתחיל בנקודות זמן שונות. אני בחרתי להתמקד במספר ארועים שהתרחשו בין השנים 2001 ל 2006 וקיבעו מסגרת מדינית ואילוצים מדיניים לפעולותיה של מדינת ישראל מאז ועד היום.

זאת תהיה סדרה שלמה של סקירות (המספר כרגע לא ידוע) שמיועדות באמת למטיבי לכת, אז הצטיידו בקפה ובסבלנות ובואו נצלול.



פתח הדברים : יחסי ארה"ב – קטאר

הקשרים הדיפלומטים בין ארה"ב לקטאר, מדינת חצי אי השוכנת למימי המפרץ הפרסיי, מוסדו בשנת 1975 עם פתיחת השגריריות האמריקאית בדוחא ופתיחת השגרירות הקטארית בוושינגטון.

שנתיים לאחר מכן בשנת 1977 ייסד יוסוף אל קרדאווי, המנהיג המצרי הגולה של תנועת האחים המוסלמים, את הפקולטה לשריעה ולימודים איסלאמים באוניברסיטת קטאר ומונה לדיקאר הפקולטה. באותה שנה קרדאווי גם מיסד את המכון לחקר השריע'ה והסונה, מכון חשיבה אוניברסיטאי שאחת ממטרותיו הגדלת ההשפעה הפוליטית של האחים המוסלמים ומשנתם ברחבי העולם האיסלאמי.

חשיבותה של קטאר, כבעלת ברית אמריקאית, גדלה בהדרגה מסוך שנות ה 90 ונכון להיות המדינה מארחת מרכזי פיקוד מרכזיים של הצבא האמריקאי שמשמש בבסיסיו כאזור הערכות קדמי.

קטאר מחזיקה בעתודות הגז הטבעי השלישי הגודולה בעולם והאוכלוסיה שלה נהנית מההכנסה הגבוהה לנפש במזרח התיכון.

לאחר שבשנת 1995 מרד באביו (מרד נטול שפיכות דמים) ונטל את מוסרות השילטון אימץ השליט הנוכחי של קטאר, האמיר שייח' חאמד בן חאליפ'ה אל-תאני, מסלול של רפורמות פוליטיות מוגבלות, ביזור כלכלי ושיפור ההשכלה הגבוהה לטובת אזרחי המדינה הקטארית. כחלק מהרפורמה הפוליטית הקימה ב 1955 המונרכיה הקטארית במימון מלא את ערוץ אל ג'אזירה, ערוץ שמשדר רק חדשות באמצעות לווין לכל רחבי העולם.

בשנת 2003 הובאה לאישור תושבי קטאר רפורמה לחוקת המדינה במסגרתה אושר לנשים להצביע ולרוץ לתפקידים פוליטיים מדינתיים.

בשנת 1991 לאור שיתוף הפעולה בין קטאר לארה"ב במהלך מלחמת המפרץ הראשונה חתמו השתיים על הסכם לשיתוף פעולה בטחוני שמהווה את הבסיס לקשרים הצבאיים בין המדינות. ההסכם הורחב משמעותית בשנים שחלפו מאז.

מתקפת הטרור שהתרחשה בארה"ב ב 11 לספטמבר 2001 והמלחמה בטרור שהכריז ממשל בוש אחריה משמשת מנוף לשינויים טקטוניים במדיניות האמריקאית במזרח התיכון. עד לשנת 2001 השותפה העיקרית של ארה"ב במזה"ת היא ערב-הסעודית אולם קרבתה היחסית של קטאר לאפגניסטן וזהות מבצעי ומתכנני הפעולה וקשריהם עם בית המלוכה הסעודי מביאים באפריל 2003 להעברת "הבור" האמריקאי הקדמי במזה"ת מבסיס חיל האוויר ע"ש הנסיך סולטאן בערב הסעודית לבסיס אל-עודיד הנמצא דרומית לדוחא בירת קטאר.

למרות היותה המדינה המארחת לנוכחות צבאית אמריקאית מהגדולות בעולם ולמרות התמיכה שנותנתנ קטאר למדיניות האזורית של ארה"ב, קטאר נשארת מקום בטוח למדי. בנובמבר 2000 מתרחשת תקרית ירי בביסי אל-עודיד וב 19 למרץ 2005 מפוצץ אזרח מצרי מכונית תופת באולם קולנט שידוע כמקום בילויי של מערבים. מפיצוץ המכונית נפגע אזרח בריטי ונפצעו 12 אחרים.

לשם השוואה בשנת 92 מתפוצצת משאית תופת בדהרן ערב הסעודית, בפיצוץ נהרגים 19 אנשי חיל האוויר האמריקאי ונפצעים מאות.

בכירים אמריקאים הגדירו את שיתוך הפעולה הקטארי מאז 09/11 כמשמעותי כשהם מתעלמים מהפעילות של
KSM  בדוחא על אדמת קטאר ומהסיוע  לפעילי אל-קאעידה שניתן על ידי אזרחים קטארים כולל אנשי משפחת המלוכה. על פי דו"ח שהוציאו האמריקאים לאחר ארועי 09/11 בשנים שקדמו לארוע העניקו שר הדתות הקטארי ושר הפנים הקטארי המשמש כאמיר הנוכחי מקום מקלט לח'אליד שייח מוחמד מי שתכנן לא מעט פעולות טרור ברחבי העולם כולל את ארועי 09/11.

כשהאמריקאים חיפשו אחר
KSM  בקטאר הנ"ל קיבל הדלפה מארמון המלוכה ירד למחתרת ונעלם, הוא ייתפס שנים אח"כ (בשנת 2003) בפקיסטן ומאז נמצא בגוונטנאמו קובה.

הקטארים בחרו לממן מחבלים אחרים שגרמו לא פחות נזק. אחד הידועים שבהם הוא ח'אליפה טורקי בן מוחמד אל-סובחי שהצליח למצב את עצמו ברשימות הטרוריסטים של ארה"ב' האיחוד האירופאי ורשימת המבוקשים של האינטרפול . בשנת 2008 האיש נשפט שלא בפניו בבחרין על מעורבות במעשי טרור ונגזר עליו מאסר. האיש נעצר על ידי השילטונות הקטארים אולם שוחרר מהכלא חצי שנה מאוחר יותר ומאותו רגע זכה לתמיכה פומבית של בית המלוכה הקטארי שכללה מקום מגורים ומשכורת לא רעה. בשנת 2012 האיש היה אחד המממנים הגדולים של רשתות הטרור בעיראק ובסוריה מהן צמח דאע"ש.  

האמריקאים בחרו להתעלם מהתרומה הקטארית הגדולה לארועי הטרור חובקי העולם שנולדו במוחם הקודח של KSM ושל אחרים.

מי שרוצה להעמיק אל תוככי התרומה הקטארית לטרור באזורינו ומחוצה לו יכול לקרוא את התמלול של השימוע שנערך לפני וועדת המשנה לנושאי המזרח התיכון וצפון אפריקה של וועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקאי. השימוע נערך  ב 26 ליולי 2017

התמלול זמין כאן - ASSESSING THE U.S.-QATAR RELATIONSHIP (govinfo.gov)

Popular posts from this blog

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ