בין החמאס לתיקתוקו של השעון





ביום שישי הראשון לדצמבר 2023 בחר החמאס שלא לבצע את הפעימה האחרונה בהסכם שחרור בני הערובה אליו הגיעו החמאס ומדינת ישראל בתיווך קטאר מצרים וארה"ב ובחר לחדש את האש.

החמאס הוא אירגון שמתנהל ברציונאליות וההחלטה להפר את ההסכם ולחדש את האש נדמית כהחלטה לא רציונאלית.

שבוע שלם אני הופך בסיבות שמביאות את החמאס לצעד שכזה ובשורות הבאות אנסה לפרט את הסיבות שהביאו את החמאס לצעדו זה.

החמאס כאירגון רציונאלי מבין שאין באפשרותו להשמיד את מדינת ישראל, גם לא עם כוח של בין 3000 ל 5500 לוחמים שחוצים את קו הגבול בהפתעה. מכאן שמטרת החמאס וצעדיו מכוונים כלפי העם הערבי בכלל וכלפי העם הפלסט' בפרט.

חמאס גם מבין שדרכו להתמודדות עם מדינת ישראל עוברת דרך יהודה ושומרון, מטרת העל של החמאס היא השתלטות על כלל שטחי הרשות הפלסט' שנערכת לימים שאחרי אבו-מאזן.

אבו-מאזן הוא קשיש בן 88 בקרוב 89 (יליד מרץ 35) בריאותו רופפת וסביר שלא יאריך חיים.

החמאס החליט למצב את עצמו בדעת הקהל הפלסט' כמגן אל-אקצא והמערכות האחרונות שהוא מנהל נסובות סביב הנארטיב הירושלמי מסגדי. מהלומת הפתיחה שלו בשומר החומות הייתה ירי לעבר ירושלים, ירי שבאמצעותו הוא מיצב את עצמו בדעת הקהל הערבי בכלל והפלסט' בפרט' כמגן אל-אקצא.

מהלומת הפתיחה של החמאס בשביעי לאוקטובר נועדה להאדיר את הנאטריב של החמאס כמגן אל-אקצא ונקראה טופאן אל-אקצא בערבית או מבול אל אקצא בעברית.

חמאס השיג את רוב מטרותיו האסטרטגיות בעשר בבוקר ביום שבת ה 7 לאוקטובר 2023, כשרוב החטופים מצאו את דרכם למקומות מסתור בעזה.

 לקיחת בני הערובה העלתה חזרה את נושא המדינה הפלסט' לראש סדר היום העולמי וכלל מנהיגי העולם כולל מנהיגי אירופה, נשיא ארה"ב ונשיא רוסיה פינו את זמנם למרות הנושאים כבדי המשקל בהם הם עסקו (מלחמה באוקראינה, הפוטנציאל למלחמה במזרח הרחוק וכ"ו) ופינו קשב לטובת הנושא הפלסטיני.

במקביל לנושאים הטקטיים מבצעיים עבר העולם מיידית לעסוק "ביום שאחרי". היום שאחרי משמעותו מבחינת האמריקאים מדינה פלסט' בחסות "הראשות הפלסט' החדשה" שבה לחמאס יהיה מקום כמפלגה. אם תרצו גילול המצב אחורה עד ליום ה 24 לינואר 2006.


האמריקאים כבר ביצועו "רקונסטרוקציה" במדינות איסלאמיות גם באפגניסטן וגם בעיראק ברוח תוכנית מרשל (נאום בוש באקדמיה הצבאית בוורג'יניה באפריל 2002 השווה בוש את תוכניתו לבניה מחודשת של אפגניסטן לתוכנית מרשל ) ולמרות השקעה של כשני טריליון דולר (באפגניסטן ועיראק) ומספר אדיר של חיילים שנהרגו בשתי המדינות ארה"ב קיפלה את הזנב לאחר כ 20 שנה במקום ומהתקוות הגדולות חזר הטאליבן לשלוט באפגניסטן ואיראן השתלטה על עיראק (פלוס מינוס)


המטרה השניה של החמאס הייתה השגת ייתרון בדעת הקהל ברשות הפלסט העומדת לפני שינויים גדולים ביום שאחרי אבו-מאזן. 

בסקר שנערך באוניברסיטת ביר זיית ב 14 לנובמבר (יותר מחודש לאחר ארועי השביעי לאוקטובר) נשאלו הנסקרים ״עד כמה אתה תומך בפעולה הצבאית שבוצעה ע״י החמאס ב7 באוקטובר?״

התוצאות: בגדה המערבית תומכים 83.1% מתנגדים 6.9% וברצועת עזה תומכים 63.6% מתנגדים 20%.

את התמיכה בצעדיו בגדמ"ע ינסה החמאס לתרגם לתמיכה פוליטית לימים שיבואו אחרי לכתו של אבו-מאזן והקרב על ירושתו.


 

 למה אם כן בחר החמאס לחדש את האש ? להערכתי שני דברים עומדים מאחורי החלטת החמאס:

 הראשון החמאס מעריך שמדינת ישראל לא תצליח לשחרר את בני הערובה במבצע צבאי והוא התארגן בהתאם.
 ימים בודדים לאחר החטיפה הועברו כל החטופים לידי החמאס (או למקומות בשליטתו)  להוציא את אורי מגידיש ששוחררה במבצע צבאי.

בנוסף (להערכתי) חלק מבכירי החמאס ברצועה בינהם סינוואר מוחמד דף ואחרים בליווי חלק מבני הערובה (בני משפחת  ביבס)  יצאו את הרצועה דרך המנהרות לסיני (בדומה לצעדו של אוסאמה בן לאדן בטורה בורה) וממתינים שם להתפתחויות.  ישראל לא תגיע אליהם אלא בהסכם (שיחזק מאוד את מעמדו של החמאס) ואם לא יהיה בסכם בדומה לאוסאמה הם יצוצו מחדש ברגע המתאים.

השני חמאס מעריך שישראל לא תוכל לעמוד ביעדיה הצבאיים , העולם יעצור מבעדה מלהשלים את משימתה המוצהרת (שימו לב להצהרות של בלינקן) והוא החמאס יישאר לעמוד אחרון מה שיקנה לו תמיכה נוספת בדעת הקהל הפלסט' ברצועה ובגדה בפרט ובעולם הערבי בכלל.

לישראל אין ברירה אלא להשלים את משימותיה הצבאיות ברצועה בשביל למנוע מהחמאס "לעמוד אחרון" להשמיד את התשתית הפוליטית - חברתית של החמאס בגדה על ידי סגירת כל מוסדותיו הפוליטיים כלל אירגוני הצדקה שלו באמצעותם החמאס שולט בדעת הקהל בעולם הפלסט'  ולאסור את כלל מטיפי הדת שלו ולסגור את מסגדיו.

לאור העובדה שהחמאס השיג את מטרותיו האסטרטגיות בקרב הנוכחי שעה שהושלמה החטיפה, ולנוכח העובדה שאין בישראל את האומץ הציבורי לא לנהל מו"מ על שחרור החטופים הרי שישראל איננה יכולה למנוע מחמאס את הישגיו. מה שלא תעשה ישראל בין אם תשמיד את החמאס עד המטר האחרון בעזה ובין אם לאו מעמדו של החמאס בקרב האוכלוסיה הפלסט' יתחזק.

אבל חשוב הרבה יותר לנצח במערכה על הקמת מדינה פלסט' ובזאת יכולה ישראל לנצח. 

במערכה על הקמת מדינה פלסט' בראשות או שותפות החמאס שמנסה המערב לדחוף לנו בגרון ישראל חייבת לנצח. 
בגדד רחוקה כ 10,000 מייל מוושינגטון די סי קאבול רחוקה משהו כמו 12,000 מייל מוושינגטון די סי ולנוכח המרחק הגאוגרפי וושינגטון יכלה לשגות בחלומות רומנטיים.. 

האמריקאים ניהלו את מאמצי הבניה מחדש של אפגניסטן החדשה ועיראק החדשה אלפי מיילים מבירתם הם יכלו לספוג את האבדות הצבאיות בין השאר כיוון שהחזית האזרחית שלהם להוציא מקרים בודדים לא הותקפה.

 למדינת ישראל אין את הלוקסוס הזה,

 

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ