אישור מכירת הצוללות למצרים - כמה מילים על אסטרטגיה ועבודת המטה לביטחון לאומי.



המטה לביטחון לאומי הוא גוף מטה בעל תפקיד אחד המוגדר בחוק:

להיות "גוף המטה לראש הממשלה ולממשלה בעניני החוץ והביטחון של מדינת ישראל."

המטה פועל כחלק ממשרד ראש הממשלה ומקום מושבו בירושלים.

על מנת לבצע את תפקידו כמוגדר בחוק המטה לביטחון לאומי אחראי על כמה דברים:

1. לרכז את כל עבודת המטה של הממשלה ושל הקבינט ושל כל גוף אחר שמונה כחוק בעניני החוץ והביטחון.

2. להכין את דיוני הממשלה כנאמר בסעיף 1, להציג את החלופות לגבי נושאי הדיון, בנוסף להצגתם על ידי הגופים הנוגעים בדבר, להציג את החלופות ומשמעותן כפי שבחן אותן, ולהציג את החלופה המנומקת של המל"ל.

כשמדינת ישראל מחליטה  בשנת 93 תחת ממשלת רבין לאשר לארה"ב מכירה של צוללות 209 למצרים אל מול עסקת הרעם ,  או כשממשלת רבין בשנת 95  נתונת את הסכמתה שגרמניה תמכור צוללות מסוג 209 למצרים  בתמורה לעסקת הצוללת השלישית , או כשממשלת ישראל מאשרת את עסקת הצוללות המצרית - גרמנית בשנת 2010 בתמורה להטבות שונות, מעורבים לא מעט גופים בהחלטה : 

( על עסקת הצוללות המקורית אתם יכולים לקרוא כאן:)

גופי הערכה שכוללים את אמ"ן והמוסד מעריכים את ההשפעות של הצעד על מטרותיה האסטרטגיות של מדינת ישראל במרחב המושפע מהתוכנית.   אגף תכנון במטה הכללי אחראי על סקירה היסטורית שמשפיעה על האסטרטגיה שנבחרה ובנוסף הוא אחראי על הגדרת מרכיבי ההערכות הנובעת מהחלופות האסטרטגיות .  חיל הים, אחראי על חוות הדעת המקצועית בתור הגוף שיאלץ להתמודד ולתכנן את המענה המקצועי מכך שיהיו צוללות מסוג זה או אחר בידי המצרים על כל השלכותיו . משרד הביטחון אחראי בין השאר על הנושא התקציבי על הסכמים חוזיים ועל ניהול הפרויקט האמור.

בקצרה חגיגה שלמה מרובת משתתפים, בפיקוחו ואחריותו של ראש המל"ל.


לעבודת מטה יש חשיבות רבה והיא מגדירה לא מעט פעולות שיבוצעו בהמשך, עמ"ט משפיע על כל המערכת ויש לו השפעה רבה על: ההיגיון המסדר, רכש, הערכות, כוח אדם וכו.

לאחר שנודע לי על דבר קיומם של האישורים הקודמים בזמן ממשלת רבין , למכירת צוללות מסוג 209 למצרים, עניין אותי הכיצד הציבור הישראלי לא שמע דבר על העסקאות הקודמות. זה היה קצת לא הגיוני בעיני לנוכח שני דברים :
1. פרשת הצוללות נמצאת בכותרות משנת 2016
2.  בראיון שלו לקרן מרציאנו נתניהו לא אמר על כך דבר, מה שהצביע לדעתי,  על כך שהוא לא היה מודע לעסקאות הללו. אם ראש הממשלה לא מודע לנושא מסויים  יכול מאוד להיות שהוא שכח ויכול להיות שעבודת המטה סביב הנושא לא העלתה את הנושא.

מיפיתי לעצמי את רשימת המעורבים ועשיתי טלפונים:

דיברתי עם לא מעט אנשים, משהו כמו 40 במספר. דיברתי עם כל ראשי המל"ל שחשבתי שהיו מעורבים, עם סגנו של ראש המל"ל וראש האגף למדיניות בטחונית ואסטרטגית,  עם מפקדי חיל הים הרלוונטים, עם מפקד אג"ת מאותם ימים, עם ראש אמ"ן ועם לא מעט אחרים. 

דיברתי עם עיתונאים בכירים בינהם כאלה שכתבו לא מעט על פרשת הצוללות. היחיד שלא דיברתי איתו היה מאיר דגן ז"ל שהיה ראש המוסד בשנים האמורות, זה היה קצת למעלה מכוחותי. 

היו כמה אנשים בודדים שסרבו לדבר וטעמם עימם, אבל רוב האנשים אמרו מספיק בשביל שאוכל להצליב דברים ולהגיע למסקנות. 

להפתעתי הרבה גיליתי שלאף אחד מהאנשים עמם דיברתי לא היה מושג לגבי העסקאות האמריקאית – מצרית או הגרמנית מצרית מהשנים 93 ו 95 בהתאמה,  קצת הוכתי בהלם שאנשים שליבת העיסוק המקצועי שלהם היא כלי שיט ואנשים שהיו אחראיים ומעורבים על ביצוע עבודת המטה סביב העסקה המצרית של שנת 2010 לא היו מודעים לנושא.

קראתי את התגובות לוורסיה שהתפרסמה באתרו של יחזקאלי בדף הפייסבוק שלו , אחד המגיבים אל"מ במיל' אייל בן ציון הוא איש צוללות וותיק למדי, ושימש כמפקד שייטת הצוללות.  לבן ציון לא היה מושג על מה מדובר. הנה לפניכם דוגמה חיה, אחת מיני רבות.

הגוף האחראי על שימור החומר במדינת ישראל והבאתו לפני מקבל ההחלטות הוא אגף תכנון במטה הכללי.  אג"ת הוא שאחראי על סקירות ארועי עבר וחייב להכליל בסקירותיו הנכללות בעבודת המטה ארועי עבר שמשפיעים על קבלת ההחלטות העכשוית. העובדה שמי שהיה ראש אג"ת לא ידע דבר על הנושא מטרידה ומטילה ספק גדול ביכולת שימור החומר והידע במדינת ישראל.   כל אדם שיקרא את השורות הללו חייב לשאול את עצמו האם זה הארוע היחיד שאין בו שימור של ידע  ? סביר מאוד להניח שלא. בהתחשב באמצעים הטכנולוגים הזמינים היום לאיחזור מידע זה פשוט בלתי מתקבל על הדעת.

במונחי אסטרטגיה 15 שנה זה כלום זמן, פסיק.  המצב מול מצרים של שנת 95 והמצב מול מצרים של שנת 2010 לא שונה מהותית, התפקיד שממלאת מצרים באסטרטגיה האזורית הישראלית רק גדל והתרחב לאורך השנים ואיתו גם הדרישות לכלים המתאימים מצד המצרים על מנת לבצע את תפקידם האזורי.   הדרישות הללו כללו גם ספינות שטח גדולות יותר, השבחה של מערך הצוללות המצרי (בשנים הרלוונטיות) וגם צוללות חדשות כנדרש.

העובדה שמתקיים דיון אסטרטגי במדינת ישראל ולא מוזכרים בו ארועי עבר פוגעת ביכולתם של מקבלי ההחלטת להבין את ההיגיון המנחה העומד מאחורי האסטרטגיה הישראלית לאורך שנים.  אסור שזה יהיה כך ושהדברים יתנהלו במנותק האחד מהשני.

מבין כל האנשים עמם דיברתי הגדיל לעשות אחד מראשי המל"ל לשעבר שבטון אפולוגטי מיהר לקשקש על חוק המל"ל והטיל את האחריות לספק את החומר ברזולוציה הזאת על אג"ת. הוא אגב צודק, אבל המהירות שבה מיהר לנתק את עצמו מהארוע הייתה מטרידה, במיוחד בהתחשב בכך שהוא אחד הקולות הקולניים יותר סביב פרשת הצוללות וכלי השיט. המלצתי: לפני שאתה נותן תצהירים ? כדאי שתכיר את כל ההבטים השונים בפרשה, כולל ההבטים ההסטוריים.

המזל הכי גדול של מדינת ישראל היא שעד היום עסקנו בערבים, עם כזאת חפיפניקיות הסיבה היחידה ששרדנו היא שהתמודדנו מול אלה שהמילה חפיף באה משפתם. רק כדאי שהמערכת תתעדכן : עברנו לפרסים. אצל הפרסים תכנון אסטרטגי הוא ל 75 שנה. זה אנשים עם סבלנות משאבים וזמן. ניסים לא יעזרו לנו כאן ומקצועיות היא לא מילה גסה. הגיע הזמן רבותי להתנהל בהתאם.

ומילה לסיום : אני מצאתי את מה שמצאתי  כ"כ מטריד בכ"כ הרבה הבטים שהדברים העוברו אחר כבוד לווח"ק הצוללות. זכות הציבור לדעת, וחובה על וועדת החקירה לדעת.

Popular posts from this blog

סיפורו של החמאס. פתח הדברים יחסי ארה"ב - קטאר.

שובה של עסקת הצוללות - המקורית

רקוויאם לראש שב"כ